My RR

 

 Rolls-Royce Corniche I Convertible 1973

IMGP3384

En kort historia.
Beställdes i september 1972 av bilfirma L.Athene i Genev för Geneva Car Show 1973 priset var då 12900£, en ordinär familjebil kostade runt 10ggr mindre. Bilen kom aldrig till bilutställningen 1973 vad jag vet, utan gick tillbaka till England och London.
Bilen köptes i mars 1973 i London av en svensk bilfirma togs till Sverige direkt och blev inregistrerad först 1974 i svenska bilregistret.
Köptes senare av en privatperson xxxx som hade bilen tills 1989 då den köptes av en bilfirma.
1990 köptes bilen igen av en privatperson xxxx som hade bilen tills 2009 då den köptes av mig, bilen har bara 2 privata ägare före mig som är den tredje privata ägaren.För mig har RR inte varit något som jag letat efter eftersom jag aldrig trodde jag skulle få möjligheten att äga en Rolls-Royce, men genom omständigheter som jag inte skall nämna här, kom bilen till mig, inte tvärtom!
Mitt ägande av denna RR har inget med skryt eller att hävda sig att göra , utan något helt annat som du kan läsa under rublken "Att äga och köra en RR". 

Renovering:
Bilen omlackerades och fick ny sufflett på 90 talet efter en vandalisering.Har även fått ny skinnklädsel på framsätens sittytor på 90 talet.Bilen har sedan 2007 varit under min vårdnad/service och rullande renovering.

Modell:
Modellen "Corniche" är en handbyggd bil på ett modifierat Silver Shadow chassie. Bilens chassie byggdes i Rolls-Royce fabriken i Crewe Cheshire och karossen hos karosstillverkaren H.J Mulliner and Park Ward London som tillhörde Rolls-Royce Division.Nämnde handbyggd då menar jag verkligen handbyggd, bilens kaross handknackades i hela dess utförande hos H.J. Mulliner Park Ward.

"Cornet I" byggdes i 1233 exemplar tiden 1971-1977, modellen tillverkades i 24 år med i stort sett samma kaross men med en hel del uppdateringar under alla dessa år.
Konstruktionen har ett Semi-monocoque chassi med sub-ramar för fram och bakvagn, med förstärkningar för cabriolet modellen, fanns i cabriolet och kupé utförande, endast två dörrasutförande.
Kaross och Chassi är av stål och alla "moving panels" motorhuv, dörrar och baklucka är aluminium, vikten tom är 2370kg och totalvikten 2760kg.

Lite teknik, har en aluminium V8 på 6,75liter runt 240Hk på denna modell (vrid sägs vara run 400Nm vid 1500rpm), drivning på bakhjulen via en automatlåda från GM (Hydramatic 400), tre hydrauliska bromssystem varav ett av hydraulsystemen sköter den automatiska individuella nivåregleringen som alltid är i funktion med två olika hastigheter beroende om dörrar är öppna eller inte och en vanlig mekanisk handbroms på bakhjulen. Enkelt avgassystem med 4 st. ljuddämpare.
Två av hydraulsystemen drivs av motorn med var sin pump med ackumulator och tryckreglering som håller runt 190kg/cm2, tredje systemet hydrauliskt via en huvudcylinder.
Dubbla bromssystem fram och bak, dubbla ok fram enkla ok bak men med två system per ok, skivor runt om ventilerade fram.
Suffletten är hydraulisk med ett eget hydraulsystem sköter upp och nedfällning styrd via en switch från förarplatsen. Utrustad med A/C, farthållare och servostyrning. Ventilation och värme sköts från två switchar som styr hela 9 st. elektriska actuators och dubbla kupé fläktar. Elektriska fönsterhissar centrallås och elektriskt låsbar baklucka.
Hoppas ni hänger med i tekniksnacket :-)

Karossbyggare:
Mulliner Park Ward var en karossbyggare med fabrik i London. Företaget byggde Rolls-Royce-bilar, såsom Rolls-Royce Phantom V och Rolls-Royce Corniche. Företaget lades ned 1991.

Historia:
Henry Jervis Mulliner startade karosseriverkstaden H. J. Mulliner & Co på Brook Street, i Mayfair, London, ett välbärgat område inte långt från Conduit Street, där Rolls-Royce:s första återförsäljare låg.
Företaget byggde karosser åt ett flertal biltillverkare och fick rykte om att hålla hög kvalitet. Man byggde även en modifierad tvåsitsig bil åt Charles Stewart Rolls, med plats för att forsla en luftballong.
1919 startades företaget Park and Ward i Willesden, London och ett år senare började man bygga karosser till Rolls-Royce Silver Ghost. Frederick Henry Royce imponerades av kvaliteten på Park Wards arbeten, vilket ledde till fler beställningar och från början av trettiotalet kom de flesta jobben från Rolls. 1939 övertog Rolls-Royce företaget.
Efter andra världskriget fortsatte de två företagen att bygga kvalitetskarosser, men 1959 tog Rolls-Royce över även HJ Mulliner, som råkat ut för ekonomiska problem. Den nya divisionen Rolls-Royce Mulliner Park Ward skapades och sysselsatte som mest 750 personer. Företaget hade sina lokaler på Hythe Road, i Willesden, London. Under sin hundraåriga historia byggde man otaliga klassiska karosser och efter nedläggningen 1991 förblev namnet Mulliner Park Ward en division inom Rolls-Royce fram till försäljningen och uppdelningen av Rolls-Royce och Bentley. Numera är det en division under Bentley Motor

Att äga och köra en Rolls-Royce:
Min första bil var en engelsk bil, en ROVER 2000SC 1965, köpte den i början på 70talet, så det fanns nog något i mig som gjorde att engelskt lockade mig när jag nu nästan 40år senare fick lära känna en Rolls.
Det hela startade med att bilen i fråga hade stått still ett tag, jag blev frågad om jag kunde motionera bilen vid tillfälle då jag var på plats, som jag givetvis gjorde. Upplevelsen vid dessa turer i det Skånska landskapet blev för mig överväldigande på många sätt.
Ratta den här pjäsen var något helt annurlunda än jag upplevt tidigare svårt beskriva skall ändå försöka. Bara doften av skinnklädseln gav mig vibbar till 70 talet, sen var det ju själva känslan att köra, stor tung men mycket lättkörd, när man lärt sig var bilen är på vägen är det en njutning, servostyrning o bromsar i perfekt harmoni, med blicken fram över den vackra motorhuven och kylarmärket längst fram.
Motorns lugna gång knapp hörbart vid jämnt pådrag, ett doft mullrande vid pådrag växlingarna knappt märkbara och med frånvaro från störande väg och däcksljud, tänk att man hör gräshoppor som spelar i vägkanterna till och med i motorvägsfart. Längsta körsträckan nonstopp hittils 65mil utan att bli trött på något sätt, ja man kan inget annat än älska en sådan här bil!! 

 

 


 

BuiltWithNOF
[START] [MANUALER] [MIN GRÅLLE] [MG Midget] [PERSONLIGT] [Annat] [My RR] [Teknik] [Distrikt , Träffar] [Annat]